יום חמישי, 7 באוגוסט 2014

מה זה אומר ללוות אפליקציה משלב הרעיון?

כאשר מלווים אפליקציה באופן משפטי כבר משלב הרעיון, למעשה פועלים בשני מישורים מקבילים : במישור הראשון נמצאים בקשר ישיר מול עורך הדין אשר מפקח על השלבים השונים של פיתוח האפליקציה עד לשיווק הסופי שלה בחנות האפליקציות. מן הצד השני, יש להיערך בהתאם אל מול כל "שרשרת החיול" בדרך : החל מהמפתחים, דרך המעצבים המשווקים ועד למשקיעים אם ישנם.

הקמת החברה והשותפות
לפני הכול, אם אתם נמצאים בתהליך של הקמת חברה או שותפות וזוהי האפליקציה הראשונה שאתם מפתחים,  חשוב לחתום על הסכם מייסדים בנוכחות עורך דין על מנת למנוע מחלוקות פנימיות בעתיד. כמו כן, כדאי מאוד ליצור תוכנית עסקית מסודרת אותה תוכלו להראות למשקיעים ולמי שתעבדו מולו. בנוסף לזאת, בוודאי תרצו לרשום סימן מסחרי על שם החברה ו / או הלוגו שלה.

האם הסכם או חוזה עבודה הוא מספיק?
למרות שבמקרים רבים, הסכם או חוזה עבודה רגיל הינו מספיק על מנת להתחיל ולהניע פרויקט יזמות טכנולוגי, במקרה של אפליקציות הדברים מעט מורכבים יותר משתי סיבות עיקריות :



  1. יש לקבוע במפורש למי שייכות זכויות היוצרים באפליקציה, כאשר חוק זכויות היוצרים הישראלי מעביר אותן דווקא אל המפתחים, כל עוד לא נכתב אחרת בהסכם.
  2. על מנת להגן על האפליקציה בכללותה (כולל ממשק גרפי, תכונות והמסכים השונים), לא מספיק להקפיד על עניין זכויות היוצרים, וברוב מדינות העולם יש לרשום על האפליקציה פטנט מסחרי. למרבה המזל, כיום יש דרכים מסוימות לרשום פטנט שיהיה מקובל ברוב המדינות, כך שיחסית לעבר מדובר בפעולה פשוטה יחסית.


מעבר לשני האספקטים האלו, חשוב להקפיד גם על הסכמי סודיות ולכלול בהסכמים סעיפים של מניעת תחרות, כך שתוכלו להיות בטוחים שהאנשים שאיתם אתם עובדים לא יחטפו לכם את האפליקציה מתחת לידיים. שימו לב שהסכם אי סודיות בלבד לא מגן עליכם בפני תחרות או העתקת האפליקציה.

זה לא הסוף

לסיום, אם בשלב כלשהו תגיעו להסכם מכירה של האפליקציה ("אקזייט"), עליכם לקחת בחשבון כי מדובר בהסכם מורכב יחסית שעשוי לכלול לא רק את זכויות היוצרים, העיצוב, הממשק והקוד, אלא גם את פורמט הפטנטים הבין לאומי ואף את הידע המקצועי שנצבר במהלך הפיתוח (Know-How) ואפילו סודות מסחריים. לעיתים, כאשר המוכרים והקונים הופכים לשותפים באפליקציה, ההסכם עצמו הוא אף מורכב יותר ובכל מקרה חייב להיות מנוסח על ידי עורך דין הבקיא בתחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה