יום שני, 1 בדצמבר 2014

מקרה שקרה.....

אחד ההסכמים הראשונים והחשובים ביותר בפיתוח אפליקציה, הוא ללא ספק הסכם מפתחים שנועד להסדיר את היחסים בין מפתחי האפליקציה לבין גורמים נוספים כמו לקוחות או חברות תוכנה.  לצערי, לא אחת אני נתקל במפתחים שזלזלו בחשיבות ההסכמים הללו, ומצאו את עצמם מתמודדים עם מצבים משפטיים סבוכים ובעייתיים, כפי שניתן ללמוד ממקרה שקרה לאחרונה.

סיפור המקרה


לפני מספר ימים הגיעו למשרדי מפתחי אפליקציה עם בעיה לא פשוטה מול לקוחותיהם. הבעיה נבעה מכך שלקוחות של אותה אפליקציה הבינו שהם מקבלים את האפליקציה עם אפשרות להעלות אותה לחנויות של אפל וגוגל, בעוד שמפתחי התוכנה לא התכוונו לספק אפשרות זו כלל וכלל. כבר מבדיקה ראשונית היה ברור שמדובר מצב לא נעים, בעייתי ומזיק, שנבע מהסכם המפתחים של המיזם. מפתחי אותה אפליקציה חשבו שיספיק להם לנסח הסכם מפתחים חובבני, בו פורטו באופן חלקי ולא ברור  תנאי קבלת האפליקציה מצד הלקוחות. מכיוון שמפתחי התוכנה הם אלו שניסחו  את הסכם המפתחים, הבהרתי להם שהאחריות על פירוש תכניה במצבים של חוסר בהירות אינו עומד לטובתם. כעת אני מסייע להם למזער את נזקי התנהלותם החובבנית, במטרה להימנע מתביעה. חשוב שתבינו שכול הסיפור הזה לא היה מתרחש אם מפתחי האפליקציה היו מתייחסים באופן רציני לניסוח הסכם המפתחים.

מוסר השכל


כמו כל סיפור טוב, גם לסיפור שהצגתי בפניכם יש מוסר השכל חד משמעי וברור - בשום פנים ואופן אל תזלזלו בהסכם פיתוח!. זהו הסכם המטפל הלכה למעשה ובאופן מוסדר בהיבטים ובפתרונות שונים עבור מערכות יחסים מקצועיות, ובנושאים פיננסיים ומשפטיים שבין הצדדים החתומים עליו.

תכל'ס – מה צריך לעשות?


פיתחתם אפליקציה מעולה וייחודית? כל הכבוד. בניתם מודל עסקי מקצועי וגייסתם מספר משקיעים? מעולה. עכשיו חשוב שתגדירו בהסכם פיתוח את מערכות היחסים שלכם עם גורמים שונים שעימם אתם פועלים, באופן שייטיב עם האינטרסים שלכם לאור המגבלות הקיימות במשק ובחוק. פרמטרים אלו כוללים את ציפיות הלקוחות, צדדים נוספים המעורבים בפיתוח, וכן מול המגבלות וההנחיות של חברת אפל עבור שימוש בפלטפורמת App Store. מדובר בהסכם מקיף ומקצועי המתייחס לתחומים שונים, לרבות היבטים מסחריים, צמצום חשיפת המפתחים לשימוש לא נאות או לא חוקי באפליקציה, מגבלות מול הגורמים השונים ומניעת הפרת זכויות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה