יום ראשון, 21 בדצמבר 2014

על סטארט אפ וחיות אחרות

על מנת שמיזם סטארט אפ יצליח יש צורך בפלטפורמה נכונה עבורו, הנשענת על רעיון מעולה עם טכנולוגיה מתקדמת, יזמים מוכשרים מלאי מוטיבציה ובסיס כלכלי יציב. ואולם, נתונים אלו אינם מספיקים. כדי שהסטארט אפ יצליח יש צורך גם לכסותו לכל אורך הדרך בכל הקשור להיבטיו  המשפטיים. היבטים אלו כוללים קשת רחבה של תחומים והסכמים, ביניהם הסכם מייסדים, הגנת זכויות קניין רוחני, הסכם פיתוח, הסכמי השקעות והעסקה. ההסכמים והחוזים יעניקו הגנה משפטית לחברה ולהמצאותיה, ויקנו לה התנהלות יציבה ונכונה לאורך זמן.


המעבר מרעיון לישות משפטית

חשוב להבין שקיים הבדל מהותי בין חבורת אנשים עם רעיון מעולה, לבין הפיכתה לחברת סטארט אפ חוקית בעלת ישות והגדרה משפטית תקפות. את המעבר לישות משפטית יש לבצע כבר בראשית דרכו של המיזם, ובמספר שלבים המתחילים לאחר הגדרת מאפייניו. ההגדרות ישענו על תיאום ציפיות בין היזמים ויעוגנו בהסכם מייסדים. מדובר בהסכם המגדיר בין היתר את השותפים בחברה,  תפקידיהם, אחריותם וחלקו היחסי של כל אחד מהם בחברה. כמו כן, ההסכם יתייחס לנושאים נוספים הקשורים להתנהלות החברה, כמו משמעות עזיבת מייסד, אופן קבלת החלטות, מימון  ראשוני של החברה, גיוס הון ומתי מושכים משכורות.

אופן התאגדות החברה

במקביל לגיבוש עמדות ראשוניות וחתימת הסכם מייסדים, יש להחליט בעזרת ייעוץ משפטי על אופן התאגדות החברה, ובאם היא תתאגד בארץ או במדינה אחרת. יש להדגיש שקיים קשר הדוק בין מאפייני הסכם המייסדים לבין חבות המס והיבטים נוספים הקשורים לאופן ההתאגדות של החברה. לכן, חשוב שהליכים אלו יבוצעו על ידי גורם משפטי אחד מיומן. עוד יש לציין כי בחירת אופן ההתאגדות כרוכה בסקירת מאפיינים שונים הנוגעים לכדאיות המיזם, וזאת מבחינת החברה והמשקיעים בתחומים כדוגמת היבטי השוק, מיסוי וחוקי המדינה. 

הגנת קניין רוחני של המיזם

עוד צעדים משפטיים ראשוניים וקריטיים שעל חברת סטארט אפ לבצע, קשורים בהגנת הקניין הרוחני של  המיזם. את ההגנה יש להקים בעזרת מספר אמצעים, הכוללים בין היתר הסכם סודיות, הסכם אי תחרות, רישום פטנט, רישום סימן מסחרי, ופורמט של זכויות יוצרים. כמו כן, יש לבחון את משמעותם המשפטית של הצעדים הללו בכל מדינה בה מתכננים לפעול. ובכלל, על כל פעילות וחוזה של החברה, החל בהסכם השקעות ועד לחוזה העסקה, להתייחס גם להיבטי הגנה על הקניין הרוחני שלה.



 יריב קדם - עורך דין מומחה לנושא סטארט אפ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה