יום חמישי, 9 ביולי 2015



על חוק הנגישות החדש

רבים מאיתנו כבר שמעו על חוק הנגישות החדש, אך לא כולם מבינים מה בדיוק נדרש, מהו הזמן הקבוע לביצוע השינויים וכיצד ייאכפו הדרישות. הנה כמה נושאים שלדעתי אתם חייבים להכיר.

החוק עצמו
הנגשת אתרים מבוססת על חוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלויות, העוסק בין היתר גם בנגישות השירות ובאופן ספציפי בתחום אתרי האינטרנט. סעיף 35 לחוק מפרט את התקנות והדרישות מאתרים ברשת, אשר נכנסו לתוקף באוקטובר 2013. מכאן והלאה ניתנת תקופה של 3 שנים שתסתיים באוקטובר 2016, במהלכה חייבים בעלי אתרים קיימים להנגיש אותם לבעלי מוגבלויות בהתאם לתקנות. כמו כן, אתרים חדשים הנבנים בתקופה זו חייבים כבר להיבנות בצורה נגישה.

מי מחויב בהנגשה
החוק מגדיר מספר רמות הנגשה בעלות מאפיינים שונים המסומנות ברמות A, AA, ו- AAA. נקבע כי כל האתרים שמספקים לציבור מידע או שירות חייבים להיות נגישים, כאשר הרמה נקבעת לפי מהות האתר או בעליו. כלומר, אם מדובר באתר שמופעל על ידי רשות ציבורית או למענה, חייבות להתבצע בו התאמות נגישות לפחות ברמה AA. מאידך, אם האתר אינו מסופק על ידי רשות ציבורית עליו לבצע התאמות ברמה AA, וזאת במידה שלא התקבל פטור המאפשר לבצע התאמות ברמה A.

מה צריך לעשות?
כאמור, ההנגשה מחולקת לרמות בעלות דרישות משתנות, ומדובר ברשימה ארוכה מאוד. לדוגמא, ברמה A הנמוכה ביותר קיימת דרישה להצגת טקסט חלופי לתמונות, עזרה בהזנת נתונים, מנגנוני שליטה בקבצי אודיו ועוד. ברמה AA נדרשים בין היתר גם כתוביות בשידור חי, תיאורי שמע לקטעי וידיאו, ואפשרויות שינוי בגודל הטקסט בלי עזרים מיוחדים. ולבסוף, ברמה AAA  מתווספות דרישות כמו תרגום לשפת סימנים של קטעי וידאו, יחסי ניגודיות של 1 ל- 7 בין טקסט לרקע וחלופות טקסטואליות לשידורי וידיאו חיים.

אכיפת החוק
כנגד מי שלא יעמוד בתקנות החדשות עשוי להיפתח הליך פלילי, שעלול להוביל לקנסות גבוהים ואף להפסקת פעילות. כמו כן, נציבות שוויון הזכויות לבעלי מוגבלויות עשויה להוציא צו מחייב לביצוע שינויים, הכולל קנסות גבוהים במקרה של הפרה. מעבר לכך, בעלי האתר יהיה חשופים לתביעות פרטיות שאינן דורשות הוכחת נזק לצורך קבלת פיצויים בגובה עד 50 אלף שקלים, וכן לתביעות ייצוגיות מטעם גורמים שונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה